Comenius Spring 2011

Je to tady! Všichni jsme se těšili.

Teď, 29. března 2011 už konečně stojíme na letišti a vzájemně si porovnáváme kufry. Hra na: čí kufr je nejtěžší, právě začala… Venku svítí a naše projektová skupinka mířící do anglického Leedsu (Kája, Linda, Adam, Honza, Kiki, Katka, Michal, Evča, Klára, Mája, paní profesorka Kubištová a pan profesor Dostálek) se právě sešla na brněnském letišti ve Slatině. Teď už nás čeká cesta letadlem do Londýna a potom nočním autobusem, plným fotbalových fanoušků Ghany, vzhůru na sever, až do Leedsu.

Jak jsme se probudili do chladného rána 30. března, někdo pocítil potřebu se zcivilizovat, někdo měl potřebu dospat tu divokou autobusovou noc. V druhém případě však pokus o uložení se na nádražní lavičku nevyšel. „Vstávejte, pane, vstávejte.“ Ten hlídač se dost bavil… Z Leedsu jsme se vypravili na exkurzi do Manchesteru. Po historickém úvodu a po důkladném prohlédnutí mapy jsme měli také chvíli volna pro sebe, někdo se podle hlavního hesla naší prezentace: Buy only things you really need!, okamžitě snažil najít nejbližší obchodní dům a heslo aplikovat. Toto je ironie. Nakonec jsme si toho přece jenom moc nekoupily. Tvrdé y. (Kluci se zaměřili spíš na muzea.) Taky jsme se pěkně prošli městem, udělali spoustu fotek, a nebo třeba navštívili City Art Gallery s vystaveným uměním od  dob královny Viktorie po moderní design předního britského umělce Anish Kappora a jeho dojemné sochy.

Potom jsme ještě stihli aspoň zdálky obhlídnout stadion fotbalového Manchesteru United a usínajíce jsme vyrazili zpět do Leedsu, přesněji řečeno do nedalekého malého městečka Otley. V Prince Henry´s School nás uvítali naši partneři a vesele nás odvedli do blízké Fish and Chips restaurace. Po rybě mi chyběla akorát postel. Jednu měkkou postel prosím. Moje přání bylo vyslyšeno, ano, moje anglická kamarádka Amy mi přenechala tu svou, tu nejměkčí postel na světě.

Ráno 31. března, teď už docela svěží, jsme se sešli ve škole. Většina z nás bydlela v cihlovém domečku kousek od školy, takže i se slaninovým sendvičem jsme to s Amy stihly tak za půl hodinky. Ve škole nás čekalo uvítání od profesorů anglické skupiny, rychlé poučení o bezpečnosti ve škole, která se vůči poměrům u nás zdála být velice striktní. Dál už jsme jako zasedání OSN pracovali na Millenium Goals, tedy na největších globálních problémech našeho nového millenia, a jako delegáti Spojených národů jsme se snažili shodnout do jaké oblasti vložit peníze, které nám budou poskytnuty. Nakonec jsme za pomocí hlasování a diskuse zvolili taktiku pomoci zvýšit obecné vzdělání v rozvíjejících se zemích. Aneb jak řekla Kája přesvědčivě: Education is the best tool for fighting poverty. Po konferenci OSN jsme se potřebovali trochu uvolnit a na řadu přišel Morris Dancing. Tanec, starý asi dvě stě let, tanec oslavující život. Sama za sebe můžu říct, že jsem si žádný dance v životě tak neužila… Morris dancing je divoký tanec, používající dřevěné tyče, kterými se bouchá o zem, popřípadě do ostatních, tyček, samozřejmě. Tanec byl tak vyčerpávající, že jsme rádi běželi na oběd. Ano, komu nestačily fish and chips včera, mohl si dát nášup. Další variantou byl vegetariánský koláč. Ale ten zákusek! Po obědě jsme stihli udělat ještě jednu zkoušku prezentace na další den. Odpoledne nás čekal bowling a potom super kuře restaurace Nando´s. Večer jsme se prošli po Leedsu a jeho úžasně osvětleném centru a potom jsme to vzali Double Deckerem zpátky do Otley. Posteli už se stýskalo.

Pátek 1. dubna, velký den. Konference na spadnutí. To, na čem jsme pár měsíců pracovali, na co jsme celou dobu tak čekali a z čehož nejeden z nás byl pěkně nervózní, právě přichází. Naše prezentace měla ostatním ukázat možnosti změny životního stylu, šetrného k životnímu prostředí, ostatním lidem a tedy i nám samotným. V prezentaci jsme představili Fair Trade, férové podmínky pro obchod, spotřebitelské a konzumní chování dnešní společnosti, výhody nakupování domácích produktů, možnost charitativní pomoci. Za pomocí provokativních otázek, jsme se našim zahraničním přátelům snažili otevřít mysl a vložit do ní nová semínka, podporující růst myšlenek férových k tomuto světu, po stránce ekologické i ekonomické. Každý z nás si vyzkoušel, jaké je to mluvit před publikem za zdobeným řečnickým pultíkem. Troufnu si říct, že jsme si každý svou chvilku pozornosti opravdu užili! Myslím, že jsme dokázali vytvořit poutavou prezentaci, oživenou scénkami, prezentaci s jasnými užitečnými informacemi, které může každý z nás využít ve svém vlastním životě.

Málem bych zapomněla - dopoledne před konferencí jsme v hodině vaření pekli skvělé ovesno-kokosové sušenky. Pozor ten sporák pálí! Pozor ten nůž je ostrý! Křičela pořád ta milá paní učitelka vaření… Vezměte si zástěru! Byla to skvělá legrace, ale pravidla bezpečnosti se musí dodržovat. I přes přísné poměry ve škole, tam byli všichni tak úžasně milí, usměvaví, starostliví a úplně v pohodě. I ty sušenky byly tak dobré, že jsem je musela všechny hned sníst. Taky jsme si udělali School Tour a objevili všechna možná zákoutí školy a jejich úžasné zdi plné obrázků. Hodně mě zaujal výtvarný ateliér, kde měl každý ze studentů výtvarky svůj koutek, svoji zeď s obrázky. Po škole běhalo spoustu smějících se dětí v uniformách. Připadalo mi, jako by se do té školy chodili spíš bavit, pro zábavu, z radosti. Jako by se rády učily. Snad to nebyl jenom pocit, pro mě však každopádně milá inspirace.

A v sobotu 2. dubna? To na nás ráno v 9.30 čekal v Otley před školou autobus, Double Decker, jak jinak, který nás odvezl rovnou do starobylého městečka York. V Yorku toho bylo hodně na koukání, úžasná atmosféra. Snad jen škoda, že jsme neměli dost času si jej prohlídnout. Ani na nakoupení pár dárků a hmotných vzpomínek nebylo moc prostoru. To nám ale už tak moc nevadilo, potom co jsme si na prezentaci předešlého dne stačili uvědomit, what is really important. Po návratu z Yorku jsme se začínali těšit na závěrečný Gala evening, pořádaný ve škole. Všechno začalo milým závěrečným poděkováním ředitelky školy v Otley Jane Sheriff. Potom jsme za českou skupinu zazpívali Sladké mámení a následně přišla krásná písnička od dlouhovlasého Španěla a jeho španělky kytary. A na řadě bylo opět Morris Dancing tentokrát od opravdových profesionálů a barevným oblečcích, zážitek. Ukončili jsme to řadou tradičních tanců. Skoro utancovaní jsme se potom okolo 23.00 rozešli před školou.

V neděli ráno jsme s Amy vstávaly až v 11.00. Utíkaly jsme do města nakoupit na cestu pár cookies a potom už na mě přicházel ten podivný šťastno-smutný pocit odjezdu. Všichni jsme se v 15.00 sešli na letišti v Leedsu, rozloučili se s našimi anglickými kamarády, domluvili se, že přijedou kempovat do Prahy a ještě jednou se objali. Potom už jsme s osvěženou hlavou plnou nových zkušeností a zážitků nasedli do letadla a letěli a letěli…

Zapsala Klára Kazlepková 3.X

odlétáme..
Manchester - radnice
Muzeum vědy a techniky
Preince Henry´s Grammar School
Vítejte!
Konference Milenium Goals
Education is the best tool for fighting poverty!
Vaříme i pečeme společně..
... celá skupina
Společné vystoupení
Morris dancing
Úplně všichni
Končíme. Definitivně. Nebo že by rostl nový projekt?
Zpět do sekce

Aktuality

Přátelé Slovaňáku

Spolek Přátelé Slovaňáku sdružuje rodiče a další přátele školy. Základní informace si můžete přečíst v samostatném článku. Rozhodnete-li se činnost spolku podpořit, můžete využít vzor darovací smlouvy, kterou najdete v sekci Dokumenty.

14.1.2016
Odkazy
22.3.2019
Telefonní klapky

Nová ústředna umožňuje přímé volání. Také došlo ke změně některých klapek, viz seznam.

8.9.2018
Informace o ubytování

Ubytování a stravování pro naše studenty nabízí Střední škola informatiky, poštovnictví a finančnictví Brno. Info na www.cichnovabrno.cz.

14.3.2013
Informace o stravování

Přečtěte si základní informace o stravování na naší škole.

18.4.2017
Virtuální prohlídka školy

Zveme Vás na virtuální prohlídku naší školy.

4.11.2014
Ekatalog
Gymnázium Brno, Slovanské náměstí, příspěvková organizace - ekatalog.czGymnázia - ekatalog.cz
30.3.2016
Projekt bezdrátová škola Jihomoravský kraj

nám umožnila pokrýt školu signálem a připojit se odkudkoliv k internetu

Více informací ...

30.3.2016
Ambasodoři MU

Jsme zapojeni do projektu Ambasadoři Masarykovy univerzity.